Tio skrivtips

Det här postades på Facebook idag av Helen Wohlin Lee och jag var tvungen att dela med mig. De är skrivna av Etgar Keret och förmedlade av James Altucher och tydligen översatta av Miriam Shlesinger. Nu när jag har kreddat alla som kreddas bör kan vi grotta ner oss i tipsen!

Here are Keret’s Rules of Writing:

1. Make sure you enjoy writing.
Writers always like to say how hard the writing process is and how much suffering it causes. They’re lying. People don’t like to admit they make a living from something they genuinely enjoy.

Writing is a way to live another life. Many other lives. The lives of countless people whom you’ve never been, but who are completely you. Every time you sit down and face a page and try—even if you don’t succeed—be grateful for the opportunity to expand the scope of your life. It’s fun. It’s groovy. It’s dandy. And don’t let anyone tell you otherwise.

Hmm. Det ÄR svårt och ibland jävligt knäckande för självförtroendet. Men ibland, när det flyter, när man har kämpat och när man får till det. Då snackar vi glory, dandy och fucking fantastic. Och allt är påhittat, det är det skönaste av allt. Men ”make a living?” Eh. Eh??!!

2. Love your characters.
For a character to be real, there has to be at least one person in this world capable of loving it and understanding it, whether they like what the character does or not. You’re the mother and the father of the characters you create. If you can’t love them, nobody can.

De flesta som har läst Alltid du  är upprörda och har svårt att gilla Caroline. Men hey, excuse me. Carro är en människa och hon gör vissa misstag. Har du aldrig gjort något fel? Jag gillar Caroline massor. Och det är tydligen helt i sin ordning.

3. When you’re writing, you don’t owe anything to anyone.
In real life, if you don’t behave yourself, you’ll wind up in jail or in an institution, but in writing, anything goes. If there’s a character in your story who appeals to you, kiss it. If there’s a carpet in your story that you hate, set fire to it right in the middle of the living room. When it comes to writing, you can destroy entire planets and eradicate whole civilizations with the click of a key, and an hour later, when the old lady from the floor below sees you in the hallway, she’ll still say hello.

Det här jobbar jag på. Jag (Pernilla som person) är väldigt mycket för att göra rätt. Men det har visat sig att det jag skriver om är att göra fel. Intressant. Kanske har mina psykologvänner något att säga om det?

4. Always start from the middle.
The beginning is like the scorched edge of a cake that’s touched the cake pan. You may need it just to get going, but it isn’t really edible.

Japp. Undrar varför vi strök ungefär 20 sidor i mitt debutmanus? Behöver jag säga att manus två börjar på ett helt annat sätt? Här finns ingen oätlig start inte. Det är smack, rätt in and I love it.

5. Try not to know how it ends.
Curiosity is a powerful force. Don’t let go of it. When you’re about to write a story or a chapter, take control of the situation and of your characters’ motives, but always let yourself be surprised by the twists in the plot.

Det här är spännande. Enligt alla synopsisivrare ska man veta allt i förväg. Eller har jag missuppfattat allt? För att jag ska kunna sitta och skriva efter en dag med jobb, hämtning, middagsmat, läxläsning och läggning av pigga barn så måste det ju finnas något spännande som lockar så jag gillar det här tänket. Å andra sidan. I Alltid du skrev jag slutet rätt tidigt. Eller inte slutet, epilogen. Och visste vart jag skulle och det hjälpte mig i processen dit. Och nu, med manus två visste jag inte slutet och körde fast rejält under hösten. Hade ingen aning under ett långt tag. Så jag vet inte. Jag tror att OLIKA sätt är bra.

6. Don’t use anything just because “that’s how it always is.”
Paragraphing, quotation marks, characters that still go by the same name even though you’ve turned the page: all those are just conventions that exist to serve you. If they don’t work, forget about them. The fact that a particular rule applies in every book you’ve ever read doesn’t mean it has to apply in your book too.

Håller med.

7. Write like yourself.
If you try to write like Nabokov, there will always be at least one person (whose name is Nabokov) who’ll do it better than you. But when it comes to writing the way you do, you’ll always be the world champion at being yourself.

Håller med.

8. Make sure you’re all alone in the room when you write.
Even if writing in cafés sounds romantic, having other people around you is likely to make you conform, whether you realize it or not. When there’s nobody around, you can talk to yourself or pick your nose without even being aware of it. Writing can be a kind of nose-picking, and when there are people around, the task may become less natural.

Jag skriver absolut bäst när jag är ensam. 1) Jag kan inte skriva ett ord om jag ens misstänker att någon ser. Det gäller även sms. 2) Jag behöver ofta prata med mig själv och läsa en dialog högt t.ex. MEN. Den senaste tiden har jag suttit på en del fik bara för att bryta detta att jag hade fastnat och när jag har gjort mig omaket att ta mig iväg så har det visat sig att jag har mer motivation att skriva. För jag har slitit lite mer för skrivtiden. Så jag tror på en mix.


9. Let people who like what you write encourage you.
And try to ignore all the others. Whatever you’ve written is simply not for them. Never mind. There are plenty of other writers in the world. If they look hard enough, they’re bound to find one who meets their expectations.

Svårt men så viktigt. Jag får massor av mail från folk som har gillat min bok så mycket att de har satt sig ner och skrivit det till mig. Deras åsikter är otroligt värdefulla för mig. Så att jag kan stå ut med recensenter som vägrar känna igen sig i det jag skriver. För ni vet väl att man måste känna igen sig för att gilla en bok?

10. Hear what everyone has to say but don’t listen to anyone (except me).
Writing is the most private territory in the world. Just as nobody can really teach you how you like your coffee, so nobody can really teach you how to write. If someone gives you a piece of advice that sounds right and feels right, use it. If someone gives you a piece of advice that sounds right and feels wrong, don’t waste so much as a single second on it. It may be fine for someone else, but not for you.

En svår balansgång. Hur mycket ska man lyssna och på vem? En av de coolaste jag vet har den gränsen klar för sig.

2 kommentarer

Under Alltid du, Kollegor, Processen, Skrivande, Tvåan

2 svar till “Tio skrivtips

  1. Ping: Det börjar dra ihop sig till slutet på debutantåret « Debutantbloggen

  2. Anne Liljeroth

    Tack Pernilla! Det här var väldigt bra! Kram Anne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s