Förskola, skola och fritids – för vem?

En FB-vän postar att hennes förskola vill att föräldrarna hämtar sina barn senast klockan 16 varje måndag eftersom de ska ha pedagogiska möten på kvällen. Varje måndag. Senast 16.

En vän till FB-vännen hakar på och berättar att på hans barns förskola har personalen planeringsdag en heldag varje vecka. Varje vecka planerar de en heldag. En heldag!?

En av mina vänner måste byta förskola då den hennes barn går på stänger 16:30. Varje dag. Min vän slutar 16:30 och måste hinna mellan jobb och förskola och det fungerar inte när det är samma tid. En förskola som stänger 16:30 i ett samhälle där en relativt vedertagen arbetstid är 8-17. ??!! Även denna förskola stänger ofta tidigare för planering.

Jag själv försöker anmäla mig till utvecklingssamtal med mitt barn men tiderna ligger under väldigt tidig eftermiddag och jag har inte flextid så det finns ingen tid  till oss. Nu har jag påtalat detta och är säker på att den professionella lärare min dotter har, löser det, men det känns alltid jobbigt att vara den som bökar.

Varje termin stänger de flesta skolor, förskolor och fritids sin verksamhet helt för planeringsdagar/utbildning. Då förväntas vi föräldrar ta hand om våra barn. Jag har absolut inget emot att tillbringa en heldag med mina barn och ta hand om dem, däremot förväntar sig min chef att jag också tar hand om mitt jobb.

Min ena dotter är nio år. När hon fyllde åtta förlorade jag alla föräldradagar jag hade kvar. Detta innebär att när skolan och fritids stänger kan jag inte vara hemma med henne eftersom jag inte har semesterdagar att ta ut. (Sorry, kan inte spara då jag som lärare inte råder över min semester). Enligt samhället ska alltså min dotter vara ensam hemma två hela dagar?

Jag har som pedagog full förståelse för att en pedagogisk verksamhet behöver  planeras och att pedagogerna inte ska belastas hårdare än nödvändigt.

Som förälder undrar jag hur det är tänkt att man ska lösa det här med alla lediga dagar när man inte har föräldrapenning längre.

Dock. Jag börjar undra vilken typ av arbetstid andra pedagoger har. Vad jag vet har lärare en arbetstid på 45 timmar per vecka (om man jobbar heltid). Vad som gäller förskolepersonal vet jag inte. 

Där jag jobbar har vi morgonmöte en gång i veckan, då får våra ungdomar sovmorgon. Vi har också möten på eftermiddagen när våra ungdomar har slutat för dagen. Ibland har vi möte på kvällen. Utvecklingssamtal lägger vi till största del efter vår arbetstid för att tillgodose föräldrarnas behov. Våra föräldrar har ju inte heller föräldrapeng kvar att ta ut. Det här är alltså tid för möten och utvecklingsamtal. Min planering och mitt efterarbete (rättning, dokumentation och bedömning)  sköter jag under några få lektionslösa timmar varje vecka, samt under kvällstid. Till planering och efterarbete tillkommer att sköta föräldrakontakter, besvara mail om annat än elever, beställa material, läsa in mig på olika områden och ibland ska jag tydligen också planera en friluftsdag eller två. Och just det. Snart drar de nationella proven igång. Don’t get me started. 

Jag fattar inte att vi har varit så korkade på vår arbetsplats. Varför stänger vi inte bara verksamheten en gång i veckan? Våra elever behöver ingen barnvakt så de klarar sig nog ändå.

Annonser

5 kommentarer

Filed under Barn, Jobb, Pedagogik, Tankar

5 responses to “Förskola, skola och fritids – för vem?

  1. /nina

    Det här är verkligen helt galet. Vi hade ett personalkooperativ under förskoletiden, som stängde 5 veckor på sommaren men det var man ju medveten om när man sökte/antog platsen, så det var liksom inget problem. Däremot så blir alla lediga dagar i skolan ett gissel. Min yngste går i 4:an, och har valt att inte gå på fritis längre (man har även fritis för fyror i mindre omfattning) men när det är hela studiedagar så blir det knöligare. Det är ju en sak att vara hemma 3 timmar en eftermiddag, en annan sak att vara själv från 8 till 17. Dessutom måste man då tänka på mat etc. Vecka 10 ligger det TRE lediga dagar på raken, först en kompdag för öppet hus, sen två studiedagar. Hur farao löser man det?

    Utvecklingssamtalen innebär alltid att man måste ta ledigt, för de börjar i anslutning till skoldagens slut dvs runt 14 och framåt. Det är ju bara en halvtimme men alla har inte samma flexmöjligheter som jag har.

    Roten är väl pengabrist. Om man verkligen ville underlätta för alla skulle ju sånt läggas på kvällar och kanske en hel lördag, och så kan läraren kompenseras. Men det finns det inga pengar till. Tacka sjutton att han/hon vill lägga detta i direkt anslutning till lektionerna!

    Jag kan ju tycka att om man ändå jagar in alla barn till ett öppet hus mellan 9 och 13 en lördag så skulle man kunna diska av lite utvecklingssamtal samma eftermiddag.

    Skolorna har för lite av allt, lärare, pengar, plats, you name it. Har man dessutom speciella behov får man slåss som en iller (har en son med ADD). Inget kul att hela tiden behöva känna att man tar av alla marginaler som skall finnas till alla. På förra skolan kunde vi inte ens få dubbla läxböcker för att minska nederlaget att alltid glömma läxorna i skolan. Nu går han på en annan skola, får dubbla böcker i allt plus egen dator, men extra lärarhjälp är svårare. EN timme finns det. EN. Då ska han och specialläraren hinna med att lägga upp strategin för nästa veckas beting, och gärna hinna göra en del som han inte hinner på lektionerna. Räcker inte på långa vägar, så jag går på högstadiet själv 5-10 timmar i veckan och får hjälpa till massor hemma. Grrrrrr, man blir galen.

  2. Ros-Mari Edström

    Hämta klockan 16! Det är ju rent horribelt, om man (föräldern) vill behålla jobbet. Alla föräldrar kan ju inte hitta ett passande jobb i grannskapet. Bästa lösningen för din kompis är väl att hon flyttar barnet till en annan förskola. Frågan är ju om det finns nån.
    På det här området tycks villkoren bara blivit sämre. Nu är det ungefär ett kvartssekel sen det dagen min son efter semestern kom hem med en lapp från dagis med ett dokument som förtäljde att dagis skulle stänga för två planeringsdagar i augusti. Vi var två föräldrar som gick i taket, protesterade, skrev insändare med mera. Det värsta, tyckte jag, var den korta varseltid man gav. Hur det löste sig minns jag inte, men vi gjorde vår åsikt känd i trakten. Då fanns det bara kommunala dagis, tycks minnas att vi vände oss till stadsdelsnämnden (fanns dom då?). Samt lokalpressen förstås. Sån här bristande service borde ju tillkännages vid årets resp läsårets början, och med minst tre månaders framförhållning, dvs planering första kvartalet borde tillkännages i oktober. Sånt som.är normalt på arbetsmarknaden, visst är väl tre månaders uppsägningstid normalt???
    Här kan man inte annat är protestera med kraft och eftertryck..

  3. jag är så glad att jag klarade av allt det där som ensam. Ett gäng chefer blev sura, en så sur att jag blev omplacerad, men det var det värt.

  4. Ewa

    Jag vet inte om det är lag på 12 timmars öppettid för förskolor, men i både Luleå och Stockholm är det 12 timmar som gäller, om behovet finns.
    ”Som förälder har du rätt till att ha ditt barn på förskola inom det som kallas för ramtid. Ramtiden är den maxtid en förskola måste hålla öppet om det finns ett behov av det. Ramtiden är mellan kl 06:30 och 18:30 alla helgfria vardagar”
    http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/forskola/Avgifter/

    Jag vet att i Luleå har vissa förskolor öppet 6-18, vissa 6.30-19, vissa 7-18, allt utifrån vilka behov som finns.

    Är det brist på personal som gör att man stänger 16.30? Eller öppnar man vääääldigt tidigt för att få ihop de 12 timmarnas öppettid…?

    Där min mamma jobbat så öppnade de 6.00 3 dagar per vecka, och 6.30 de övriga 2 dagarna. Just för att det fanns behov av att kunna lämna barnen strax efter kl 6.00 vissa dagar.

    Som alltid är min rekommendation: prata med föreståndaren eller rektorn o fråga varför tiderna är som de är!

  5. Jag och min mamma har pratat om det där, hon är ju gammal förskollärare och rektor för förskolor. Hon uttryckte att just förskolorna är från början gjort som en service för föräldrarna, alltså ren barnpassning. Det är jättebra att man tagit in mer pedagogik och lärande på förskolorna men det ska inte vara på bekostnad av grundtanken, alltså bör den fortfarande täcka föräldrarnas behov av stöd för att kunna arbeta.

    När det gäller fritids på skolorna är det samma sak som förskolorna, alltså inte en pedagogisk verksamhet från början utan ren service, samma där som förskolorna. Lärarna till mina barn på låg- och mellanstadiet försöker anpassa sig så långt det går så att det inte blir för problematiskt i fråga om arbetstider men då har vi i alla fall möjlighet att ta ut flexledigt så vi har det lättare än vad du har kan jag tänka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s