Mellobiljetterna

Ni minns kanske att jag bloggade om att jag var rädd att vi inte skulle komma in på Melodifestivalen i lördags eftersom min dator med biljetterna i är stulen?

Jag kontaktade Ticnet och Friends arena men båda talade om att de inget kunde göra, vi borde komma i tid för att säkerställa att vi kom in först.

Jag blev förundrad, irriterad och frustrerad och orkade inte ta tag i det mer. Vi har liksom haft en hel del annat att fixa på grund av inbrottet. Små petitesser som nya lås, nya fönster och sådant där. Och leta kvitton, foton och komma ihåg vad man hade i lådor och askar som gapar tomma.

Men så, under förra veckan blev jag väldigt rädd att vi faktiskt inte skulle komma in. Ju mer taggade tjejerna var, desto räddare blev jag. Så jag mailade arrangörerna, dvs:

Till representant för Friends arena.
Till representant för Livenation.se.
Till representant för Blixten & Co.

Jag förklarade läget och undrade om de inte kunde göra något, för att hjälpa till. Jag kan inte släppa det, men jag tycker att det är märkligt att man inte kan koda om biljetter. Jag fattar att det kanske skulle bli en del att göra med detta men jag hade gladeligen betalat en administrativ avgift. Kalla mig blond, korkad eller okunnig men jag fattar inte.

Den enda som svarade var representanten från Blixten. Det ska hon ha cred för. Men det var inte speciellt upplyftande:

Dessvärre kan jag inte ge dig annan info än den du redan fått från Ticnet och Friends Arena. Biljetterna kan inte kodas om så det enda ni kan göra är att vara där i god tid.

Personligen tror jag att risken är väldigt liten att tjuvarna har tagit ut era biljetter, men jag förstår att du är orolig för detta.

Dörrarna öppnar 13.00 inför genrepet på lördag. Se till att vara först på plats så tror jag det ordnar sig.

Kanske köra en picknick utanför arenan? 🙂

Vi skulle alltså komma i tid och ha picknick utanför arenan för att någon olovligen gått in i vårt hem och snott våra saker och eventuellt biljetterna? Hon var käck med smiley och försökte nog vara trevlig och serviceminded men ett sådant förslag gav inte riktigt det reaktion hon kanske hade hoppats på. Jag tog rejält illa upp. Det är inte så jävla smiley att ha picknick på en byggarbetsplats en iskall marsdag med två barn.

Hon skrev dock också att jag skulle höra av mig på lördag om det blev problem. Jag frågade då försynt hur jag skulle nå henne och om vi inte kunde avvärja eventuella problem redan nu (vi var nu på torsdag).

Fick då ett nytt svar:

Min tanke var att vi kunde se efter om det fanns några biljetter över på lördag om era inte fungerade. Jag tror som sagt att era kommer funka, men fattar att du vill vara helt säker. Dörrarna kan öppna innan 13.00 till och med, så var där i god tid innan som sagt.

Jag har ett annat alternativ för er. Biljetterna till genrepet är slutsålda. Men vi kan hjälpa er om ni vill köpa nya biljetter, direkt genom oss. Då är ni 100% garanterade att komma in. Säg till om ni är intresserade av det så hjälper jag gärna till med det.

Jag var tvungen att läsa flera gånger. Kunde inte tro att det var sant. Vi erbjöds alltså att köpa nya biljetter? Jag blev så irriterad att jag inte kunde svara.

Lördagen kom. Vi var på arenan en och en halv timme innan insläpp. Då fanns redan en lång kö utanför vår entré. Jag fick panik och ont i magen. Så jag stegade fram till de som stod allra längst fram och förklarade läget, la huvudet på sned och bad snällt. Och vips stod vi först i kön. Och när dörrarna öppnades var jag helt klart först inne och blippades in.

Tack ni underbara medmänniskor som fattar att det alltid finns ett sätt att lösa situationer på.

Något ni på Ticnet, Friends Arena, Blixten och Livenation borde lära er. Framförallt borde ni fixa ett system som gör att man kan koda om biljetter. Jag hade kunnat visa er polisanmälan, leg och allt vad ni hade velat ha för att säkerställa att jag var jag och biljetterna var mina. Men nej, ”kom i god tid” var allt ni hade. Eller att jag skulle köpa nya biljetter. Not so very kundvänligt faktiskt.

Och på tal om kundvänligt. Mitt under genrepet kom ett sms från representanten från Blixten (som nog tror att hon skötte allt väldigt proffsigt och vänligt):

Hej Pernilla! Jag antar att det gick fint för er att ta er in till genrepet, och att barnen nu äntligen ska få se Sean Banan. Ha så himla kul!! Allt gott.

Smack! Det kändes som ett slap in the face. Hur antog hon det? Jag hade inte direkt hennes telefonnummer så om vi hade stått där utanför hade hon inte vetat om det i alla fall.

Hur hade jag önskat att man löste det? Kanske ”Shit vad trist för er. Risken är nog rätt liten att ni inte kommer in men vet du, här är numret till insläppsansvarig. Ring henne/honom och se om ni inte kan få slinka in en aning tidigare än alla andra.”

Om man nu inte kan koda om biljetter så kanske man i alla fall kunde vara lite smidigt medmänsklig istället för att ignorera att svara och att föreslå picknickar och att köpa nya biljetter.

Annonser

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Mellobiljetterna

  1. /nina

    Det är PRECIS det där som retar livet ur mig med serviceyrken i Sverige. Det hade inte kostat dem ett skit att ge er nya biljetter och hade ni hetat kändis kändisson hade ni haft nya biljetter på tre sekunder. Otroligt dåligt och snålt. Jag har handlat biljetter från en annan sajt, och där kunde man låsa biljetten när man skrivit ut den (gärna rent fysiskt då :-)) så att ingen anna kunde logga in på kontot och skriva ut den. Det är också en hyfsad lösning tycker jag. Men rent tekniskt så vore det HUR LÄTT SOM HELST att göra som du föreslår, dvs göra den kod som dina gamla biljetter var associerad med ogiltig och peta in en ny. Men det är säkert inte ett krav man köpt. Fast en galet bra idé tycker jag.

  2. Men shit vad provocerande! Vissa människor i serviceyrken alltså…
    Skönt att ni fick hjälp från annat håll att komma in!

    /A

  3. Bara en fråga återstår då. Tyckte barnen att det var alldeles underbart?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s