Jag är en sådan ingen vill vara

”Jag är så imponerad av er som är lärare!”

Det får jag ofta höra när jag berättar vilken som är min profession.  ”Jaså? Vad trevligt. Det verkar du vara rätt ensam om att vara”. För att bli lärare idag krävs tydligen ingenting för ingen vill bli det.

Är det så jävla konstigt då? (Igen, it’s my blog and I swear if I want to). Vad rapporterar man om från skolans värld? Tänk på det senaste du har läst/hört/sett om skolvärlden. Hör ni någonsin något positivt?

Fakta:

  • Ja, vi har för låg lön för det ansvar och den utbildning vi har.
  • Ja, vi har fått otroligt mycket mer att göra de senaste åren. 2002 var en heltid på 960 undervisningsminuter. Idag 2013 har samma heltid 1100 undervisningsminuter. I veckan. Utöver detta tillkommer en rad arbetsuppgifter, hur det än är har vi inte bara lektioner. Och glöm inte  dokumentationen som har ökat avsevärt (se nästa punkt).
  • Ja, LGR11 med nytt betygsssytem har varit galet tidskrävande, förvirrande och rätt jobbigt.
  • Vår arbetsmiljö är ofta stökig, stimmig och  ganska trång. Vi får slåss om klassrum och i våra arbetsrum trycks vi ihop för att ta så lite plats som möjligt. Och hör ni hört fjortisar skrika i falsett för att någon har snott deras mobiiiiler? Mina öron är rätt trötta när jag kommer hem på kvällen.

Men ärligt. Hur många jobb har tipptoppvillkor? Hur många andra yrken anser att de har helt rätt lön för det ansvar och den utbildning de har? Hur många jobb har flashigt kontor med fin utsikt och frihet över sitt schema (hej min man) och hur många jobb har kontor med skrivbord på 220 centimeter och luft till nästa kollega(hej min kompis). Ja jag vet, ganska många men motsatsen finns också in absurdum.

Jag gillar mitt jobb.  Jag har en bra utbildning (även om vissa kurser på Lärarhögskolan var något tveksamma) och jag är duktig på det här. Men artikelserien som just nu går i DN oroar mig av flera anledningar. Om man hela tiden skriver negativt om skolan, skolans resultat, lärare och elever – då blir det till slut självuppfyllande. Och vem vill stanna kvar där man anses vara det sämsta Sverige kunnat skrapa ihop? Nej, just det.

Men vet ni? Även om debatten om skolan är viktig och absolut behövs så finns det saker som är bra också.  Se här vad några av mina kollegor svarade då nyss på Facebook ställde frågan:

”Vad är det bästa med att vara lärare?”

Gymnasielärare, Stockholm: ”Möta elever och att ha möjlighet att bidra till någon slags förändring hos människor- att sprida glädje.”

Högstadielärare, Stockholm: ”Det bästa med att vara lärare är nog när man känner att det man jobbar med betyder något för eleverna. Varje gång man ”når fram” till en elev är ett halleluja-moment! När någon som tycker det är astråkigt att läsa, kommer och frågar om det finns en uppföljare till boken vi läst på engelska, eller när elever efter musiklektionerna frågar var man kan köpa en gitarr samma eftermiddag. Sedan får vi ju betalt, men det är knappast det bästa med att vara lärare:)”

Högstadielärare, Stockholm: ”Kort: Det är jävligt kul att jobba med kids.”

Högstadielärare, Stockholm: ”Det är såklart eleverna, (för det mesta), när man ser att polletten ramlar ner, att de lär sig något nytt eller när det blir livliga diskussioner kring t.ex. något man läst osv. Och alla härliga kollegor som förgyller ens arbetsdag såklart.”

Vad tycker jag då? Jo. Det är fantastiskt att jag varje dag skrattar tillsammans med mina elever. Att jag känner att det här jobbet är viktigt eftersom det finns en chans att jag någon gång lyckas göra skillnad hos någon. Och för övrigt håller jag helt med  Ketchupmamman . Läs, läs, läs!

Annonser

2 kommentarer

Filed under Jobb, Lärarrelaterat, Tankar

2 responses to “Jag är en sådan ingen vill vara

  1. Björn Carheden

    Jag hade kunnat tänka mig att arbeta ännu längre som lärare men drygt 40 år kan nog räcka. Nu som pensionär så förstår jag hur mycket tid som jag inte kunnat använda till motion, kultur, socialt liv….. Som lärare är man heltidsengagerad, fast det finns nog många fler yrken som har svårt att skilja på betald arbetstid och frivillig obetald arbetstid. Hur många kulturarbetare kan skilja på betald och obetald arbetstid. När är en författare som håller på med en bok ledig. Jag gav snabbt upp mina planer på att skriva en bok eftersom jag märkte att mitt huvud blockerades.

  2. Jag går direkt till rektorn med mina klagomål. Inte för att jag vill gå bakom ryggen på läraren, utan för att jag vet att läraren inte kan göra något. Det är rektorns ansvar att se till att lärarna har en bra arbetsmiljö. Om läraren fastnat i sitt tänk så är det rektorn som ska lösa även det problemet. Men vem som ska se till att lönen höjs, och med den statusen, det vet jag inte. Strejk verkar ju fungera sisådär. Kanske ska alla föräldrar hålla sina barn hemma tills skolan får mer pengar? Pengar och status hör ju tyvärr ihop, så det är klart att man måste börja i den änden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s