Planering stjäl undervisningstid

Säger DN. (Bilden nedan visar en notis i DN 16 april).

20130417-090916.jpg

Är det meningen att lärare ska vara några slags undervisningsrobotar? Vad ska undervisningen grundas på om inte planering? Silly me som i alla år har trott att det är bra om det finns ett syfte och en mening med det vi gör på lektionerna?

Ur notisen: ”Bara en tredjedel av grundskollärarnas arbetstid används till att undervisa. En tiondel av tiden går åt till att bedöma och dokumentera elevernas utveckling och lika mycket (en tiondel antar jag att de menar då) till planering.”

33% går till undervisning.
10% till bedömning och dokumentation.
10% till planering.
Övriga 47% då? DÄR borde DN lägga fokus. Vad händer där? 47% går inte till undervisning, bedömning, dokumentation och planering. Som jag råkar anse är min huvudsyssla.

I min värld vore det perfekta något sådant här:

30% till undervisning.
25% till planering.
30% till efterarbete såsom bedömning och dokumentation.
15% till övrigt såsom möten, åtgärdsprogram, omdömen (kanske ingår i dokumentation, vet inte hur de har bedömt) administration, föräldramöten, utvecklingssamtal, föräldrakontakter, skolutvecklingsgrupper etc etc etc. Just nu är denna post uppenbarligen 47% och det är den, kära rubriksättare på DN, som STJÄL lektionstid, planeringstid, dokumentation och bedömningstid. Inget annat.

LÅT STÅ!

Uppdatering: Rubriksättarna på DN gör det igen!
Här ska surfplattor ersätta lärare
Hmm. Distansundervisning som drivs av behöriga lärare är väl knappast att inte ha lärare? Eller vad säger Sofia distans om den saken?

Annonser

4 kommentarer

Filed under Jobb, Lärarrelaterat, Uncategorized

4 responses to “Planering stjäl undervisningstid

  1. http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2013/04/15/larare-jobbar-ofta-mycket
    Här har du övriga procentsatser. Och inte att glömma, rubriken: Lärare jobbar ofta för mycket. Tänk om DN kunnat fokusera på det istället.

    Jag har läst tre terminer på lärarprogrammet och funderat i snart två terminer (då jag haft studieuppehåll) på om jag verkligen ska fortsätta eller ej. Om jag slutade läsa alla dessa rubriker hade valet kanske blivit enklare…

  2. Pingback: » Utan planering ingen undervisning Ordklyverier

  3. /nina

    Du har så rätt. Och det gäller väl alla jobb, inte sjutton kan jag gå till en workshop eller ett möte utan förberedelser? Porblemet är ju just att allt det där andra kan ta så mycket tid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s