Från en liten debatt åk 9 just hade i engelska

Lämpligtvis befinner vi oss mitt i arbetsområdet ”argumentation.” Idag tog jag ett högaktuellt ämne (heh)  och eleverna fick diskutera för och emot läxor.

Först delade jag in dem i grupper. Sedan fick de dra lott och vara för eller emot. I grupperna fick de komma på argument. Vi hade en inledande minidiskussion i helklass och sedan körde de mot varandra i grupperna.

Tidsåtgång: 55 minuter. Alla hann klart. Ingen fick läxa. Alla pratade engelska. Ja, en del sa lite fel ibland men diskussionerna gick heta och det var målet med den här lektionen. Att de skulle prata engelska och vara engagerade.

Imorgon ska de få skriva en egen argumenterande text, som bygger på dagens lektion. Och på lektionerna vi hade förra veckan. Och veckan innan det.

Ett utdrag ur diskussionen:

”Don’t say you don’t have time, you always have 10 minutes over to do homework!”

”But when you have training and don’t come home until 10 you are tired and if you have to sit up at night you won’t sleep enough and then you get tired in school the next day. It takes more than 10 minutes to do homework.”

”But  school is more important than training, then you have to train less.”

”But if I don’t train often they kick me out of the team.” ”And you get a kagge.”

Argumentationen avbröts pga skratt.

”When you have homework you can sit on your own at home and don’t get disturbed by anyone so you learn more.”

”But what if you don’t understand and have no one to ask.”

”Then your parents have to help you.”

”What if your parents can’t help you because they are at work or just don’t know?”

”Then ask for a studybuddy.”

”Everyone can’t afford that.”

”So ask your teacher!”

”But she doesn’t work in my house!” (Här tackade läraren sin lyckliga stjärna för att hon slapp det också).

”So ask a friend.”

”What if you don’t have any friends.”

”Then you have a problem.”

Annonser

1 kommentar

Filed under Lärarrelaterat

One response to “Från en liten debatt åk 9 just hade i engelska

  1. Björn Carheden

    Det som har förvånat mig är hur sällan eleverna pluggar tillsammans. Under hela min realskola- och gymnasietid så pluggade jag ofta med kompisar. Det var ju i den dialogen som jag lärde mig mest och bäst. Men vi hade inget Facebook, bara en TV- kanal, det var få som tränade i lag, spelade instrument o.s.v. Det var nog på många sätt bättre förr för studiemotiverade ungdomar. Men vi var ju en utvald skara vi var kanske 10% av en ungdomskull som fick/kunde satsa på studier.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s