Kära Jan Björklund

Jag läste artikeln i SvD där du hävdar att vi lärare måste tillbaka till katedern. Du menar att anledningen till att vi svenska lärare inte kan ge läxor (en annan artikel i bl.a. SvD) är för att vi har lämnat katedern. Jag läser om och om igen men jag kan inte förstå hur du menar. Hur blir läxorna i skolan bättre för att lärarna sitter vid katedern? Jag förstår verkligen inte hur du får ihop det där så jag läser vidare. Kanske får jag klarhet?

Jag citerar ur artikeln:

”I Sverige har den lärarledda katederundervisningen sopats ut under ett antal årtionden. Eleverna i Sverige förväntas ta mycket mer ansvar själva. Det är bara det att är man i sju, åtta, nio-årsåldern, eller i tidiga tonåren, då behöver man mycket lärarledd styrning och vägledning. Lärarna måste återerövra katedern. De måste förklara, berätta, instruera, repetera, diskutera med eleverna i klassen. Då fungerar också läxorna som ett komplement. Men för mycket ansvar och arbete som överlåts till eleverna, då får ju eleverna ingen feedback.”

Jan Björklund. Du är utbildningsminister. I min värld låter det som att du borde vara någon slags person som gillar utbildning. Jag tycker också att det borde innebära att du känner till lite om hur skolor fungerar men när jag läser det här citatet undrar jag två saker:
1) När var du på skolbesök senast?
2) Vad hittade du för konstig skola då?
För som jag tolkar citatet så menar du alltså, på allvar(?), att det finns skolor där lärarna inte:

  • Förklarar?
  • Berättar?
  • Instruerar?
  • Repeterar?
  • Diskuterar med eleverna i klassen?

Låt se nu. Idag var en av mina lektioner spanska i årkurs 7.

Jag tog emot eleverna i dörren och sa ”hola” till var och en. (Det betyder hej).
De gick in och satte sig på de platser jag har bestämt åt dem.
Jag frågade dem frågor. ¿Cómo te llamas, dónde vives, cuántos años tienes? ¿Dónde está Kiruna? ¿Dónde está Estocolmo? ¿Dónde está Malmö? Jag inser nu att jag glömde fråga om Gotemburgo för jag sneglade på klockan, det var mycket att hinna med. Det här var nämligen repetition av det vi hade pysslat med i ett kapitel i boken.

Därefter hade vi en genomgång på tavlan där jag diskuterade med eleverna och förklarade vad bestämd och obestämd form är nu igen. Det var också repetition, vi har diskuterat det här förut men de där termerna brukar vara svåra att få in så jag har märkt att det är bra om vi tar dem några gånger. Jag exemplifierade med saker i klassrummet. En bok/boken. En stol/stolen.

Sedan berättade jag för dem att nu var det dags för testet, jag instruerade dem att de skulle dela på sig. Därefter delade jag ut förhören. Ingen fick börja med testet. Jag instruerade alla att skriva förnamn och efternamn på sitt papper. Under den tiden var det fyra personer som frågade om de fick börja. Då repeterade jag min instruktion. Fyra gånger. ”Nej, ingen får börja än. Skriv bara för- och efternamn.”

När alla hade fått papper och alla hade skrivit sina namn gick jag igenom instruktionerna till testet. Jag gick också igenom vad de skulle göra när de var klara med testet. Dessa instruktioner skrev jag på tavlan, så att de kunde läsa dem senare, om de hade glömt.

Nu är det kväll. Jag ska börja rätta de här förhören. När det är klart ska jag föra in det i vårt datasystem. Då får både elever och föräldrar feedback. De ser hur det har gått och vad de behöver träna mer på. Nästa vecka kommer jag att gå igenom förhören med eleverna. De får då en chans att ställa frågor och vi kan diskutera svaren. Det blir en slags repetition under vilken jag återigen kommer att berätta och förklara.

Så Jan. Jag vet inte riktigt vad du menar med att ta tillbaka katedern?! Jag har stått vid min pulpet (vi har ingen kateder, mest pga platsbrist) och samtidigt som jag har haft ett öga på klasser som skrivit prov har jag fört in frånvaro, fört in resultat från prov, besvarat föräldramejl och fyllt i en undersökning från min arbetsgivare. Är det det du menar med att ta tillbaka katedern? Att jag ska sitta där och göra sådana saker? Eller ska jag sitta där och blicka ut över mina lärljungar?

Jag jobbar i en skola i Nacka, mina kontaktuppgifter finner du under fliken ”kontakt” här ovan. Det går bra att mejla mig om du vill komma på besök. Om du har närmare till någon annan skola tror jag att det går lika bra att besöka den för jag tror inte att jag är så värst unik i lärarkåren. Vi är rätt många som jobbar med de sakerna du tycker är viktiga. För att vara säker på att jag har fattat det rätt repeterar jag dem här:

  • Att förklara.
  • Att berätta.
  • Att instruera.
  • Att repetera.
  • Att diskutera med eleverna i klassen.

Jag ser fram emot din feedback.
Med vänliga hälsningar,

Pernilla Alm
Legitimerad (ert påfund) lärare i spanska och engelska på högstadiet.

 

 

 

9187319047

Annonser

35 kommentarer

Filed under Uncategorized

35 responses to “Kära Jan Björklund

  1. Kjell Larssr

    Ja du tycks prata för alla Sveriges lärare du Pernilla! Var stolt över din pedagogiska färdighet,men det finns tyvärr alldeles för många av dina motsatser i skolan! Pernilla använder ett uttryck (kära Jan Björklund) som även Göran Persson och Mona Sahlin arrogant utnyttjade utan framgång! Jag har vikarierat som lärare och både upplevt och praktiserat Pernillas motsats mest hela tiden! Ut och se dig om i övr skolor Pernilla!

  2. Marre

    Jag tänker det är ganska obehagligt när politiker inte bara vet vad de vill ha gjort, utan även anser sig vara expereter på hur saker ska göras. Snacka om ministerstyre!

  3. Erik

    Lämna katedern och instruera och ge feedback/feedforward individuellt. Se till att skolan blir viktig på riktigt och en förberedelse för den riktiga världen där samarbete inte är fusk och man använder alla sina kunskaper kombinerat, inte matematik 45 min, Historia 60 min etc. Jan Björklund vill att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund, jag tycker han borde läsa på lite så att hans politiska beslut rörande skolan gör just det. Nu vilar de på hans ”sunda förnuft” ( ett uttryck som används av de som saknar argument- vems sunda förnuft) Ledarskap hör tätt ihop med pedagogik och katederundervisning tänder i undantagsfall elevernas egen låga där man söker kunskap själv. Sluta tro att elevernas kunskaper generellt blivit sämre. Vissa kunskaper har förvisso blivit sämre MEN de har ersatts av andra förmågor. Min äldre generation godtog allt som läraren sa utan någon eftertanke eller källkritik, muntliga presentationer hade vi i bästa fall lärt oss utantill så det lät som vi läste innantill och att sätta en faktakunskap i ett större sammanhang var vi rent usla på. Vi måste naturligtvis hitta sätt att tända elden när det gäller vikande kunskaper men katederundervisning tror åtminstone inte jag är svaret.

  4. Ann-Christine Frendius

    Hej. Jag jobbar inte inom skolan, men hoppas verkligen att min 6-årige son med autismspektrumtillstånd får en sådan lärare som du när han börjar skolan nästa år. Alla barn behöver struktur, men han och alla andra med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar klarar inte att gå i skolan om inte de får tydliga instruktioner. Min bild av dagens skola, kanske felaktig, är att barnen ska ta stort eget ansvar för sin kunskapsinhämtning och det klarar inte dessa barn. Jag tycker att Bjöklunds synpunker är viktiga.

  5. Pingback: ??? | Pernilla Alm

  6. Hans Eriksson

    Kära Pernilla
    Jag jobbar också i skola, inte som lärare utan assistent, och får därmed möjlighet att studera många olika lärares tillvägagångssätt. Dessutom är det inte mer än 3 år sedan jag gick ut gymnasiet så jag vet mycket väl hur det fungerar även där.
    Det Björklund skriver gäller givetvis inte alla lärare, hur kan du ens tro det? Det gäller de liberala lärarna som tagit sig in i skolsystemet och snarare än att hålla genomgångar, låter eleverna jobba på lektionerna. Räkna i boken på matten och skriva uppsatser på svenskan. Ofta är detta likgiltiga lärare som lär ut för att få lön, som inte gråter när en elev inte blir godkänd, men det finns också de som uppriktigt tror att det är en bra metod. Det är egentligen mycket tydligt vad Björklund menar när man läser artikeln.
    Det Jan Björklund vill är att ha fler konservativa lärare som du, han vill TILLBAKA, alltså mot det konservativa. Det nya fungerar dåligt och han vill att vi kliver tillbaka.

  7. Klokt och bra formulerat.
    Hoppas att Björklund läser och tänker.
    Men. Vad är det med alla och politik?
    Är det verkligen så att precis alla politiker är döva och blinda
    eller känner ni inga kloka och engagerade människor som engagerar sig politiskt för att åstadkomma förändring?
    Jag vill gärna tro det där sista.
    Eftersom jag själv försöker vara en 🙂

  8. Tack för att du orkar kommentera ännu en av Björklunds, mer än lovligt, korkade uttalanden. Själv håller jag på att duka under eftersom jag måste skriva 358 stycken omdömen innan vecka 48.

  9. karinsg

    Underbart formulerat Pernilla!
    Det är så skrämmande att våra politiker på alla nivåer har så dålig verklighetsförankring. Samhället,skolan eller ungarna som går där idag är inte som för 30, 40 eller 50 år sedan. Det är nog dags att det ställs lite högre krav på verklighetsförankring hos våra politiker. Jag jobbar som förskollärare i förskolan

  10. Det är det du beskriver som Björklund menar förekommer för lite. Jag har varit lärare sedan 1968 och är fortfarande verksam. Jag har med förfäran sett många exempel på att läraren gett upp den roll som du så väl beskriver till förmån för ett arbetssätt där eleverna arbetar utan någon särskild lärarstimulans. Eget arbete har det kallats och det måste ju också finnas, men i t ex matematik har det varit förödande för den svenska standarden att kvantiteten räknade uppgifter på egen hand fått gå före kvaliteten i att lärare och elever gemensamt ”talar matematik”. Björklund är inte så fel ute, som många vill hävda! Ragnvald

    • johan

      Jag är född på 1960-talet och har gått i den gamla fina skolan, med katederundervisning. Magistern satt i en kateder på en 2dm upphöjd ‘scen’. Det jag kom ihåg av det var att på räkneundervisningen fick man räkna och hade man problem fick man ställa sig på kö till att komma fram till läraren. Ibland var kön lång och det blev mest kiv och trams i kön, när läraren dels försökte förklara lösningen på uppgiften för eleven framme och dels hålla ordning på kön. Det var ju även svårt att lösa andra uppgifter när man stod i kön och väntade på sin tur, och de då som hade problem fick ännu mindre tid på sig att lösa uppgifter då en stor del av lektionen var att stå i kö. Men läraren var kung i katedern!!

      Vi satt 2 och 2 i skolbänkarna, och enda fördelen var kanske att vi som var bråkigast fick sitta precis framför katedern, så läraren kunde slå oss med nyckelknippan i huvudet, så vi höll tyst. När jag hör ordet katederundervisning kan jag inte tänka på annat än just den typen av utbildning, som är fruktansvärt ineffektiv, både tidsmässigt och säkert även pedagogiskt.

      Lärarledd undervisning är någonting annat som inte har någonting med kateder att göra!!

  11. Pernilla, du är så bra, och klok, och vältalig! Heja dig!

  12. Annika

    Tack Pernilla. Jättebra skrivet. Otroligt att du ska behöva lägga tid på att förklara för vår utbildningsminister hur vi arbetar i skolan.

    mvh Annika, lärare i Nacka

  13. Me like! Skickar det till min fru och några vänner, som är lärare

  14. Mimmi

    Vilket otroligt bra inlägg!

  15. Väntar med spänning på Björklunds replik!

  16. Linnéa

    Ser fram emot att läsa ett svar från Björklund… nä just det. Han är ju politiker, de kan ju inte svara (drog visst alla över en kam men har hittills aldrig hört en politiker svara på en enda fråga)
    Du är min idol Pernilla!

  17. Kristina Sundén

    Tack Pernilla, för att du sätter ord på det som vi i lärarkåren tänker! Du är grym!

  18. Klappar händerna och skickar en smällkyss! Så bra skrivet! Ska genast skicka det till mina lärarkompisar att glädjas åt.

  19. Anette Wennberg

    Mycket bra svar på tal 🙂

  20. Nu blev jag nästan lite kär i dig.

  21. I love you. Kom igen nu, Björklund!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s