Om redaktörens roll

Jag är sjuk idag. Så går det alltid när jag vabbar. Nästa gång en av mina ungar är sjuk ska jag ta in på hotell. Om det inte såg så illa ut bara. Här ligger jag nu och roar mig med att läsa Facebook från pärm till pärm. Det tar ett tag men det är okej, Facebook fyller 10 år idag – hurra hurra hurra!

Igår blev det klart vem som ska vara redaktör för läxboken. Eminenta Therese Gregorius på Bläcklilja Textproduktion. Jag gillar att jobba ihop om en text. Det är alltid intressant att få input och en bra redaktör är nästan magi. Jag sålde nyligen en följetong till Året Runt (vet inte när den publiceras) och deras redaktör var grym. Hon strök och tightade till så jag bara gapade av förundran.

Och så. När jag nu låg och läste Facebook från pärm till pärm kom jag till dagens DK. Ni vet, Douglas Kennedy, en av mina favoritförfattare. Om redaktörer och egen text. Och jag säger bara – WORD!

Douglas Kennedy:
”More thoughts about the editing process:
What my editors do is to provide me with their considerable critical acumen when it comes to guiding me to reconsider aspects of the draft I have submitted to them, In short they can direct me in a certain way – but all the writing is always my own. Never has anyone ever written a word for me. Just as the 193 facebook posts I have written on this page have always been by yours truly. 
But an essential component of the writer/editor… process involves detailed discussions of the text – and how it can be improved. Anyone who thinks that a writer works in a solitary vacuum – or doesn’t rely on the outside eye of others – simply has no direct experience whatsoever of how the creative process functions (not that he or she should). If you want to read one of the best books ever written on the writer/editor symbiosis, I direct you to A. Scott Berg’s magisterial biography: ‘Maxwell Perkins: Editor of Genius”, which details how Perkins essentially helped make the literary reputations of F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway and the first Thomas Wolfe, and how he helped shaped some of the key works in the 20th century literary canon. What you discover is just how essential a brilliant editor is to the process of writing a novel. Just as I continue to lean on to my editors for an  essential fresh eye on my work.
Speak to any playwright and they will inform you that the rehearsal process is the juncture when they often radically alter the text – because, of course, there are actors and a director working with them on it. Just as screenplays are endlessly rewritten before they go before the camera.
A novel is far less collaborative – but no writer is an island, and we all benefit from the informed perspective of others. Who, after all, is so narcissistic to think that they can exist without advice? And this raises a larger philosophic question: how dependent should we be on the point-of-view of others?”

Alltid denna balansgång. Nu ska jag balansera ner mig i soffan igen. Jag ska jobba imorgon nämligen. Det har jag bestämt.

Annonser

2 kommentarer

Filed under Hoi Förlag, Processen, Skrivande

2 responses to “Om redaktörens roll

  1. Alltså, det här med redaktör verkar guld GULD! Nästan så att det är största moroten till att skicka in och hoppas att bli antagen. Att få jobba med en professionell redaktör, åh!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s