#afkHuddinge – Skolvåren

skolvåren

Mitt huvud är ett myller av nya intryck, möten med kloka människor och fantastiska kollegor. Föreläsningar som rört till tårar, gett AHA-tankar och fått mig att nicka instämmande. Och förstås har det varit några saker som fått mig att undra om jag verkligen håller med.

Vi höll till i Östra Gymnasiet i Skogås och jag var väldigt imponerad av miljön och stämningen i skolan. Knappt tio år gammal, väldigt fräsch och det fanns fullt av små enkla saker som tillsammans bildade en skön helhet. Kandelaber med tända ljus i det centralt placerade biblioteket. Ett piano i elevkafeterian där elever satt och spelade. Ett rum med motionscyklar. Enkel, ren design. Klassrum döpta efter framstående inom naturvetenskap och humanism. Klockor med tid från olika länder. Elevkonst. Och så vidare. Väldigt imponerad.

elevkonst

östra

#afk betyder ”away from keyboard” och drivs av Skolvåren. Många vänner har skrivit på FB att ni också hade velat gå. Följ Skolvåren och kolla upp så att ni också kan gå nästa gång! Som den folkbildare jag anser mig vara kommer dock här …. The highlights:

Så här började det i fredags:

”If education is the key, the school is the lock.”
”If you don’t build your dream, someone else will hire you to build theirs.”

Därefter fick vi möta snabba, kloka tankar i Pecha Kuchas.
”Vilka kunskaper ska vi lära ut?”
”Om du tränar höjdhopp ska du tävla i höjdhopp.”
”Lärarnas stress avspeglas hos eleverna.”
”Vad händer i ett system när tilliten till de professionella monteras ner?”
”Zooma ut, Se helhet, fastna inte i detaljer.”

Därefter var det speeddejting. Var är du och vart är du på väg?
Lunch. God mat i fräsch skolmatsal.

Och sedan kom Behrang.

behrang

Försenat flyg till trots, proffsiga Behrang Miri  gav oss en flygande resa från sin barndom som flyktingbarn till dagens fria skolval och hur detta påverkar barnen idag. Och skolorna som ser meritvärde som det viktigaste vi har. Han sprutade ur sig kloka saker (som ju borde vara självklarheter men inte är det överallt), kängor, dängor och välgrundade tankar. Jag älskar att lyssna på människor med passion, on a mission så jag njöt hela tiden. Spridda citat:
”Kan vi inte vara självkritiska ibland?”
”Språk utvecklas och är inte statiskt.”
”Vi har skapat en skola där de svagaste försvinner.”
”Vem drar nytta av läxrut?”
”Lärare är eldsjälar.”
”Lärare läker precis som läkare och borde tjäna lika mycket.”
”På svt1 såg ingen ut som jag. På svt2 såg ingen ut som jag. På tv3 på Efterlyst såg de ut som jag.”
”Min lärare Karin hatade hiphop.” ”När jag såg det tematiska gjorde jag allt till rap. Biologin. Kemin. Glosorna.”
”Jag gillar hans texter men hur var Strindbergs kvinnosyn egentligen?”
”Jag älskar Astrid Lindgren men vi behöver en ny Pippi, vi är i 2014 nu.”
”Ge dina rötter fötter så de kan gå runt och äta nötter.”

Lördagen drogs igång av Benjamin ”Beppe” Singers kloka tankar och en berättelse om hans minst sagt, brokiga liv. Återigen en passionerad människa som har tänkt till. Underbart! Beppe är programledare på Hjärnkontoret.

beppe

Här läser Beppe för oss. Om du ska läsa en sak – läs hans gästbloggsinlägg hos Skolvåren. ”Vad blir X?” Om du är lärare ska du absolut läsa det. SKA.

Beppe sa att han till slut träffade en lärare som såg honom i ögonen och med det visade ”I’ve got your back.” Och precis så! Det är det vi ska jobba med i skolan i allra första hand. I’ve got your back. Var inte orolig. Vi kommer att fixa det här, tillsammans.

Han delade också med sig av instruktionerna de har när de gör Hjärnkontoret som ses av cirka 400 000 tittare per avsnitt.
”Inte en enda ekvation i bild. Då får tittarna eksem!”
”Aldrig inleda med Idag ska vi lära oss om...”
Cirka 400 000 tittare tycker att det är ett bra koncept. Tål att tänkas på.

20140215-104625.jpg
Sedan var det dags … Smygpremiär för Lärarboosten! Alla deltagare fick välja en workshop att gå på. Jannice och jag körde en mycket förkortad version av vår föreläsning där vi varvar igenkännande exempel ur lärares vardag med konkreta tips och utmanande tankar som är direkt applicerbara i skolan. Vi pratar om läraren som projektledare och hur man kan arbeta med kamratbedömning och identifiera tidstjuvar. Och hur man kan arbeta utan läxor. Förstås. (Det går bra att boka oss till din skola).

bild

Ett skönt gäng hade anmält sig till vår workshop och det blev bra diskussioner och dialoger som hade behövt mycket mer tid. Vi kände oss rejält boostade efteråt!

IMG_2449

Det var två oerhört givande dagar med många möten och en hel drös nya twitterkompisar och därmed utökat skolnätverk.  Nästa gång det är dags för #afk vill jag rekommendera alla i skolvärlden (det gäller absolut inte bara lärare) att åka!

Jag vill passa på och tacka alla eldsjälar bakom – vilket jobb ni hade lagt ner! Organisationen och omtanken var fantastisk!

Annonser

2 kommentarer

Filed under Föreläsning, Lärarboosten, Lärarrelaterat

2 responses to “#afkHuddinge – Skolvåren

  1. Pingback: After #afkHuddinge |

  2. Och vad jag har hört så är det så många nöjda deltagare. Vad roligt! Önskade att jag hade kunnat vara med, även om jag var med på ett litet hörn; barnboken i goodie-bagen:-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s