Ett ännu större problem svenska skolan har idag

är vår superboss JB. Nu ska han utreda ordning och reda i skolan. Ty av den varan är det dåligt, vet JB:

 

– Ordningsproblemen är ett av den svenska skolans stora problem och en av orsakerna till att resultaten sjunker. Detta måste vi ta tag i om vi vill lyfta resultaten, sa Jan Björklund vid dagens presskonferens.

Jan Björklund hänvisade till en rad undersökningar, från skolmyndigheter och de båda lärarfacken, som visat att svenska elever saknar studiero. Samma sak visade den senaste Pisa-undersökningen. Ytterst, menade Jan Björklund, handlar det om en bristande respekt för klasskamrater, lärare och skolan som helhet.

– Det är viktigt att lärarna inte ser detta som en anklagelse. Det här ska uppfattas som ett stöd för lärarna i deras arbete, sa utbildningsminister Jan Björklund när utredningen presenterades.

 

Då var det dags igen då. JB ska styra upp skolan. Och nu är han noga med att tala om att det inte handlar om att skuldbelägga lärarna, nej då, det är tydligen inte vårt fel, vi ska se det här som ett stöd.  Men man skjuter alltså till pengar för att utreda varför vi inte har ordning och reda i svenska skolor. JB menar att arbetsron blir lidande när det ser ut som det gör i de svenska klassrummen. Det är lätt att förstå att JB nu egentligen menar att eftersom vi lärare inte kan hålla ordning i klassrummen så har våra resultat sjunkit i alla undersökningar så nu jädrar måste vi utreda för det ser himla dåligt ut på pappret det här.

Men ge sig. Hur svårt kan det vara? Klass med 30 elever = stökigt och sämre arbetsro. Klass med max 20 elever = mindre stök och mer arbetsro. Och arbetsro kan se väldigt olika ut i dagens klassrum. Och så finns det ett fint modernt ord som försvårar det ytterligare i stora klasser: inkludering. Googla det JB! En del lärare och klasskamrater har ganska många diagnoser att ta hänsyn till, och inkludera i klassrummet. Inkludera är ett annat ord för att dra in på utgifterna på skolan och för att inte ge rätt personer de resurser de behöver och har rätt till. Det kan faktiskt i vissa fall också översättas med ”sabba livet för någon” när det missköts.

Andra tänkbara orsaker kan vara: Det fria skolvalet som samlar fler av samma sort på ett ställe och därmed gör dynamiken i klassrummen något skev. Och kanske kanske kan lite av det här utspelet ha att göra med att man i grund och botten inte respekterar lärarna. Varken elever, föräldrar eller herr utbildningsminister? Och det här ”stödet” du nu erbjuder oss lär inte direkt stärka vår position som kunniga, kompetenta pedagoger.

Varsågod JB, utredningen klar. Jag bjuder på den mot att du skickar utredningspengarna till en skola i nöd. En skola med för stora klasser, personal som går på knäna och elever som behöver stöd – inte fler mobilregler och stängda dörrar.

 

Annonser

4 kommentarer

Filed under Lärarrelaterat

4 responses to “Ett ännu större problem svenska skolan har idag

  1. Pingback: Du vet väl om att du är värdefull? | Pernilla Alm

  2. Linnéa

    ”Ytterst, menade Jan Björklund, handlar det om en bristande respekt för klasskamrater, lärare och skolan som helhet.”
    Hur ska man då få dessa elever att visa respekt mot andra elever och lärare? Respekt är inte något man kan förvänta sig att få bara för att man är vuxen, respekt är något man förtjänar genom att bemöta andra människor med respekt? Men det är nog inget som Herr Björklund har förstått…

  3. Jag tycker mig läsa mellan raderna att detta är början på något annat. En början till en tillbakagång till en tid då det var ok med nackgrepp i skolan. De har ju redan påbörjat resan tillbaka genom att återinföra möjligheten att köra ut någon ur klassrummet, och kvarsittning. Nackgrepp är bara ett litet steg bort.

  4. Kan inte annat än att hålla med. Många gånger handlar inkludering tyvärr om att hålla ned kostnader för resurser på en skola. Klasserna blir gigantiska och trycket på mig som lärare blir enormt vad gäller att skapa goda förutsättningar för lärande och arbetsro – något alla elever har rätt att få.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s