Det är nationella prov i luften igen

Det är vår och det är då Sveriges elever testas. Jag såg just den här föreläsningen med John Steinberg och blev bestört över något som jag egentligen vet men inte har räknat på, men det har han:

En elev i årskurs 6 har fem olika nationella prov. Det blir 13 delprov och de tar vardera 4 lektioner att utföra. Det blir 52 lektioner som faller bort för att utföra nationella proven. Sedan ska läraren få tid att rätta de här proven. Steinberg har följt en viss kommun och i den här kommunen får läraren fem heldagar för att rätta alla proven. (Fast det tar mer men man får aldrig tillräckligt med tid för det). Då faller ytterligare 30 lektioner bort, eleverna blir lediga eller får vikarier.

Steinberg undrade hur många i föreläsningssalen som inte visste vilka elever i klassen som behövde extra stöd. Ingen räckte upp handen. Det kan bero på att folk inte skulle våga erkänna att de inte visste eller att de är för blyga att räcka upp handen i en sal på en föreläsning men högst troligt är att de inte räckte upp handen för att de faktiskt visste vilka av deras elever som behövde extra stöd.

Steinberg undrade hur barn som behöver mer stöd gagnas av att 92 lektioner faller bort för att kontrollera vilka som behöver mer stöd.

Om det bara var i åk 6. Men det sker även i åk 3 och i åk 9. Det är lögn att försöka bedriva vettig undervisning på våren i nian eftersom otroligt mycket faller bort. Dels för att jag själv ska få till alla fyra delprov i engelska och spanska men också pga alla andra nationella prov. Antalet ökar för varje år, snart har vi nog NP i alla ämnen. På måndag har vi nationella prov i svenska i åk 9. Då faller det bort språklektioner för åk 8 på köpet. Très bien för undervisningen, muy bien för inlärningen, n’est ce pas? Det förstås, jag borde gett dem läxa så att det inte skulle missa så mycket.

Och ärligt. Jag har ALDRIG rättat ett nationellt prov som har fått mig att bli förvånad över resultatet. Aldrig. Jo, förresten. Det händer att jag undrar varför alla får så himla bra, varför kraven på det nationella proven inte sätts hårdare. Om man nu vill att det ska vara ett ”bedömningsstöd” så borde det faktiskt fungera som det också. Överhuvudtaget undrar jag VARFÖR vi har nationella prov på våren i åk 9? Om provet visar att det är katastrof och panik så är det liksom lite för sent att göra något åt det i maj när vi har rättat klart allting. Tur då att vi oftast redan vet vem som behöver vad.

Grisen blir inte fetare för att vi mäter den hela tiden.

Och läs det här inlägget från Skolvåren som var anledningen till att jag såg föreläsningen med Steinberg.

Annonser

12 kommentarer

Filed under Lärarrelaterat

12 responses to “Det är nationella prov i luften igen

  1. Ingrid Patriksson

    Hej! Vad tydligt allt blev i din text. Ibland behöver man = jag upplysas för att stanna upp och reflektera över det absurda i hela situationen. Sitter nu med NP och vet som du skriver, vilka som eventuellt behöver stöd. Är det så har hen redan stöd inom klassens ram. Vad signalera det till de elever? som vid bedömningen eventuellt får EN?
    Håller även med om att proven är ”lätta”. Proven/rättningen generarar egentligen inget vi inte redan vet. Så varför har vi dem? Håller med ”John Steinberg: Lektionen är helig” och även på våren.
    Tror mig veta att vi betalar för att få proven.

    • Pernilla

      Japp. Håller med dig. Och tydligen är det så att vi betalar för dem. Jösses. Jag tycker att Skolverket borde betala oss för att rätta dem. Alternativt samla in dem och låta en utvald grupp rätta, för att det ska bli samsyn och lika.

  2. Ola

    Hej,
    Intressant inlägg. VIll bara skriva och säga att här på Nya Zeeland, där mina barn numer går i skola, gör man en massa prov (som sammanställs till ett nationellt resultat/genomsnitt) i början av varje skolår. Jag tycker det är helbra, för det ger läraren en klarare uppfattning om vilka elever som behöver stöd i vilka ämnen, samt vilka elever som faktiskt högpresterar och behöver fördjupning. Ja, det tar tid från undervisningen. Men barnen är ändå ”sommarloviga” så de första veckorna är mer att få in rutiner, och då är prov ganska bra sysselsättning.

    • Pernilla

      Japp. De första veckorna brukar vi också göra prov. Diagnoser – framförallt i åk 7 för att få koll på våra nya elever fort. Men att göra dessa prov sista terminen i årskurs nio gagnar ju ingen inlärning alls. Vissa av mina prov kommer att rättas 20 maj, hur mycket termin finns kvar att spela på då? Totalt onödigt om det är meningen att jag ska kunna använda resultatet från provet för att hjälpa eleven på något sätt.

  3. Reblogga detta på Lära för livet och kommenterade:
    Precis så!

  4. L

    tycker han förenklar lite och jag håller inte med fullt men jag förstår frustrationen.
    Sen att du vet vad en elev ska få för resultat så betyder det inte att eleven själv gör det eller att denne inte behöver se resultatet. det är ju ändå för elevernas skull man har proven och inte lärarna…eller?

    • Pernilla

      Jag tror att man har de nationella proven för statens skull. Ingen annan.
      Och visst förenklar han kanske lite, han säger själv att han provocerar. Men hans poäng är klockren. 92 lektioner går bort. 92!!! Det är galet.

  5. Något som också irriterar mig är att skolorna dessutom måste köpa proven av Skolverket. Om en statlig myndighet ålägger oss att göra något bör väl också staten stå för kostnaden?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s