Manic Monday

… och jag undrar om folk har slagit sig?

Alliansen går ut hårt och vill ha betyg från årskurs 4. Jag hör ett barn intervjuas på radio om detta och barnet tycker att det är bra med tidiga betyg ”för då tar man skolan på allvar.” Jag tänker att man kanske ska göra tvärtom. Ta bort betygen för då slipper allt fokus ligga där och kanske inser folk då att det är bra att LÄRA sig saker också?

En sak är dock bra i deras förslag – att de nationella proven ska skickas iväg för rättning. Det har jag önskat i flera år, jag är FÖR det förslaget. Dels för att rättningen tar absurt lång tid från andra uppgifter (typ undervisning och fortbildning) men också för att jag tänker att det blir bättre samsyn om en speciell grupp rättar alla prov. Eller att det sker digitalt, hur bra skulle inte det vara? Det här systemet vi har är förlegat.

Knappt hade jag hunnit läsa och smälta det här om betygen i åk 4 förrän jag ramlade på det här –  om hur lärare är de lägst intellektuellt presterande så de bör inte få högre lön.

”Lärarna i Skövde kommun vill ha högre lön. Men det motsätter sig kommunstyrelseledamoten Torbjörn Bergman (M) i ett mejl till en lokal representant för Lärarnas riksförbund (LR) där han beskriver dem som ”lågpresterande” och menar att de ”kommer från den lägst intellektuellt presterande halvan av befolkningen.”

Jomensåatt. Välkommen till mitt klassrum lille vän. Välkommen. Kom och följ mig en dag och se hur lågt intellektuellt presterande jag är.

 

Det är intressant det här med politiker och utbildning förresten. I Pedagogiska Magasinet (februarinumret) gjordes en genomgång av de skolpolitiska talesmännen, vad de tycker i vissa frågor och vilken utbildning de har.

Tina Acketoft, FP – utbildning: ”Har läst marknadsföring, beteendevetenskap och media. Två år i London och ett år på Linnéuniversitetet i Växjö.”

Ibrahim Baylan, S – utbildning: ”Ekonomisk linje på gymnasiet, universitetsstudier i nationalekonomi, statsvetenskap och juridik.

Annika Eclund, KD – utbildning: ”SO-lärare (åk 4-9). Masterexamen i musik från USA.

Tobias Tobé, M – utbildning: ”Samhällsvetenskapligt program på gymnasiet. Universitetskurser i media- och kommunikationsvetenskap.”

Carina Herrstedt, SD – utbildning: ”Gymnasieutbildning till barnskötare.”

Ulrica Carlsson, C – utbildning: ”Mellanstadielärare.”

Jabar Amin, MP – utbildning: ”Statsvetare.”

Rosanna Dinamarca, V – utbildning: ”Oavslutad utbildning till senarelärare i samhällskunksap, svenska som andraspråk och specialpedagogik.”

 

Det finns i alla fall några vettiga röster i flödet idag. Läs vad Fröken Ann och Anna-Karin Bengtsson skriver om regeringens senaste utspel.

Och Alli Klapp, Columbia University,  har koll på forskningen om betyg. ”Rent personligen blir jag rätt uppgiven. Regeringen kopplar betyg till ökat lärande, men betygen påverkar inte lärandet utan det är det läraren som gör.”

Läraren ja. Den lägst intellektuellt presterande halvan av befolkningen.

Om 6 år saknas 43 000 lärare i skolan. I REALLY WONDER WHY. (Källa: SCB).

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Lärarrelaterat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s