Författarbesök

Idag hade vi rättningsdag av de nationella proven och jag körde hårt från 7-12, tog en snabblunch vid uppsatserna (var väldigt noga med att inte spilla på dem) och mötte sedan spontant upp med dotterns klass som skulle till biblioteket på författarbesök. De fick förmånen att lyssna på Peter Arrhenius berätta om sitt skrivande liv.

För det första var dotterns klass exemplarisk. De satt fint och lyssnade, de ställde många spontana frågor men hade också förberett frågor innan (bakom varje exemplarisk klass ligger hårt och långvarigt arbete av lärare och föräldrar som ibland kan upplevas något strikta och tjatiga). För det andra var också Peter exemplarisk. (Bakom varje exemplarisk författare ligger många års träning. Och lärare. Och föräldrar). Han berättade om sig själv, sina böcker och om hur man skriver en berättelse. Barnen fick lära sig att man behöver 1) en huvudperson 2) något som händer och 3) en massa problem och såklart lösningar på problemen. Om man har allt det där – då blir det spännande. Peter berättade också hur mycket man jobbar med en text, det här var något som fascinerade eleverna. Deras lärare och jag nickade nöjt – det är det vi försöker lära våra elever. Man jobbar om texten ett par gånger. Ju. Förutom när man skriver nationella prov, då ska man klämma ur sig en text på tid och utan hjälpmedel och sedan betygsättas på den.

Jag lärde mig att Peter är en av manusförfattarna bakom Welcome to Sweden – en tv-serie som jag faktiskt tittar på och tycker är rolig. Jag ser ju aldrig på tv så det är ett gott betyg. (Eller? Om jag aldrig ser på tv så kanske det innebär att jag inte har så mycket att jämföra med? Äh. Jag gillar den som f-n!)

Vid middagen nyss berättade dottern att hon tyckte att det var jätteintressant att lyssna på Peter. Mest intressant var tydligen att höra om hans böcker.

Här berättar Peter om sin anteckningsbok där han skriver ner alla sina idéer. Den är jättetjock och från mitt håll såg allt väldigt prydligt ut. Jag undrar om han har en annan också, där han har första utkastet idéer?

20140409-203833.jpg

 

Efter vi var klara med Peter gick jag en sväng och hälsade på lite kompisar.

20140409-203840.jpg

 

20140409-203845.jpg
Jag passade också på att låna några kompisar – tänk på mig när ni cashar in biblioteksersättningen, darlings.

Sedan åkte jag hem och fortsatte att bedöma uppsatser och se där – till slut blev jag klar. Jag är imponerad, det blev många A och B både i engelska och spanska. Inte ett enda F. Detta i skolan som är i KRIIIIIS.

Och ja, nu är kvällspasset inlett. It’s me and the läxbook. Det går bra. Jag har  en huvudperson. (Läxan). Jag har en hel del problem (Läxor och följder av dem). Och jag har lösningen. (Inga läxor!) Easy peasy. Eller… ? Gaaaaah. Deadline på sista, verkligen sista versionen 30 april så bye bye fritid. Igen.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kollegor, Kompisars böcker, Lärarrelaterat, Läxfritt - för en likvärdig skola

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s