Men det är ju det jag säger!

Här finns en mycket bra artikel om de nationella proven. Jag kan inte annat än instämma. De nationella proven tar omotiverat mycket tid från undervisningen. Och förberedelser till undervisning, det vill säga planering. Och efterarbete, det vill säga bedömning och dokumentation. Jag har sjuor som har väntat i VECKOR på sina uppsatser som jag jagar minutrar för att kunna bedöma klart.

Jag undervisar i engelska och spanska. De nationella proven i engelska är obligatoriska, de i spanska är frivilliga för skolorna. På vår skola har vi dem.

Båda språken har fyra prov. Läsförståelse, hörförståelse, skriftligt och muntligt prov. Varje del tar en rejäl tid i anspråk att utföra. Läs- och hörförståelsen i engelska tar cirka tre timmar att utföra, uppsatsen tar effektiv tid 80 minuter. VILKEN professionell skribent skriver en välutvecklad, språkligt korrekt text på endast 80 minuter helt utan hjälpmedel som research, stavningskoll, uppslagsverk etc? Dessutom för hand. Typ verkligen ingen men det ska våra femtonåringar göra och sedan betygsättas på. De muntliga proven ska ske parvis, tycker Skolverket. Varje par ska prata i cirka 25 minuter. En vanlig klass i Sverige består av cirka 25 elever. I runda slängar tar det mig 5 timmar och 40 minuter effektiv tid (avrundade till 13 par) att testa en hel klass. (Om jag har räknat rätt, det är inte säkert). Varje vecka har jag två engelsklektioner och när jag testar eleverna får de andra eleverna sköta sig själva eftersom jag måste testa dem i ett annat rum. För att höra ordentligt, Skolverket rekommenderar också att man spelar in samtalen. Nu har jag bra klasser som fixar att jobba under eget ansvar i klassrummet enligt mina instruktioner men faktum kvarstår. Under tiden jag testar deras muntliga förmåga är resten av klassen lämnad åt sitt öde. Man kan säkert organisera det här på andra sätt men så här gör vi hos oss. Läraren löser de muntliga proven bäst hon kan.

Innan man genomför proven måste man läsa in sig. Instruktioner. Bedömningsstöd. Man måste kontrollera att man har material, kontrollräkna. Det behövs många salar samtidigt eftersom allt utom det muntliga sker samtidigt.

Sedan ska vi rätta. Hos oss rättar vi allt utom uppsatserna själva. Dem delar vi upp och rättar aldrig våra egna elever. Vi läser dem och bildar oss vår egen uppfattning, men en annan lärare bedömer dem. Här är den fördel jag ser med de nationella proven – jag får en bekräftelse på att jag är rätt ute i min bedömning. De uppsatser vi inte är överens om sambedömer vi i grupp ett senare tillfälle.

Vi får tid att rätta. Två studiedagar har vi fått den här terminen. På studiedagar brukar man få fortbilda sig. Vår fortbildning är att rätta prov.

HELLO 2014! Digitalisera hör- och läsförståelsen så blir vi i alla fall av med dem. De flesta frågorna är flerval och kan lika gärna rättas av en robot. Den rättar säkert mer rätt än jag som blir grymt understimulerad av att rabbla A,C,D,E,C,B,A 25 gånger.

Och just det. När allt är rättat ska det sammanställas. Delproven i engelska ska vägas ihop efter en speciell formel och bli ett betyg. Man testar fyra delar och väger sedan in dem till ett betyg. Därefter ska jag skriva detta på elevbladet, och i en sammanställning som Skolverket ska ha. Och när jag just tror att jag är klar med allt ska jag dessutom sortera proven i alfabetsordning. OCH hålla koll på elevernas födelsedatum för vissa datum ska skickas in till Skolverket för kontrollrättning.

De här veckorna som jag har jobbat med de nationella proven har annat fått stå tillbaka, som planering och bedömning av andra klassers arbeten. Men det är väl okej, i våren i nian får de min fulla uppmärksamhet. Då när det finns så mycket tid kvar att spela på.

Citat från artikeln: ”Det är dags att på allvar skapa en hållbar arbetssituation för både elever och lärare. Det är dags att satsa mer på lärande istället för kontroll. Det är en av Sveriges elevråd – SVEAs och Lärarförbundets förslag på effektiva åtgärder mot sjunkande PISA-resultat.”

 

Annonser

1 kommentar

Filed under Lärarrelaterat

One response to “Men det är ju det jag säger!

  1. När jag läser det här känner jag mig så otroligt glad att jag är tjänstledig från mitt lärarjobb för att skriva. Så otroligt glad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s