Ingen annan har klagat

Ny krönika i Tyresö Nyheter. Då jag aldrig hittar länk klistrar jag in den här:

Dotterns kofta går sönder efter andra tvätten, som har skett helt enligt tvättlappens instruktioner. Jag har tvättat kläder sedan jag var åtta så jag borde kunna tyda detta. Dessutom har jag turen att ha en tvättmaskin som är av nyare modell så där borde inte felet ligga. Med en suck packar jag ner den nytvättade koftan och mellan jobb, skjuts till barnens aktiviteter, middagslagning, träning och allt som hör en vardag till, går jag tillbaka till butiken. Där står jag, svettig och stressad och förklarar vad som har hänt: ”Oj, vad konstigt. Så ska det ju inte vara. Men det är ingen annan som har klagat.”

Jag vet inte hur många gånger det här har hänt mig. Jag lackar ur på att kläder ofta går sönder efter att de knappt använts. Skosulor lossnar, regnkläder går sönder i sömmar och oförklarliga hål dyker upp i både mina, och barnens kläder. Jag går tillbaka. Butikerna jiddrar nästan alltid om kvitto fastän det varken handlar om öppet köp eller byte. Det handlar om en reklamation. Och nästan varenda gång hörs de magiska orden ”ingen annan har klagat.”

Häromdagen skulle jag hämta ut medicin åt min dotter. Detta meddelade jag expediten på apoteket som tog min legitimation och började knappa på datorn. Sedan fann jag mig med en påse och en summa att betala. Jag betalade, tog påsen och åkte hem. Efter middagen kom dottern på att hon skulle få medicin. Jag tog fram asken och tänkte ge henne en tablett. Men eftersom jag är läskunnig och inte alltid helt disträ råkade jag se att det i bipacksedeln stod ”bör ej ges till barn”. Det kändes aningen märkligt då medicinen skulle vara utskriven till dottern. Så var nu icke fallet. På asken stod mitt namn och innehållet var en medicin som jag hade recept på.

Nästa dag, mellan jobbet, mataffären och aktiviteterna, svängde jag in till det aktuella apoteket som blev oerhört tacksamma för att jag kom och berättade. De tog det inte som klagomål. De tog det som viktig information till dem. Fullkomligt professionellt lyssnade de och har sedan vidtagit de åtgärder de ska, för att förhindra att detta sker igen. För de är kloka nog att veta att om det bara så är en enda person som har drabbats av något som gått fel i deras kvalitetskedja, så är det en för mycket. De är säkert också kloka nog att förstå att om en expedit slarvar en gång, är det inte omöjligt att hen slarvar en gång till. Och att det bakom varje ”klagomål” finns ett stort mörkertal. För alla drabbade går inte tillbaka. Alla orkar inte säga ifrån. För det tar tid och det är läskigt att vara besvärlig.

Nu är det förstås stor skillnad på en trasig kofta och en felexpediering av en medicin. Men att som mottagare av ett klagomål trösta sig med att ingen annan har klagat, det är att göra sig själv en stor otjänst. För sanningen är att bara för att åsikter eller klagomål inte framförs betyder det inte att de inte finns. Därför gör man klokt i att lyssna på den som vågar vara obekväm, och tar sig tiden att vara det.

Annonser

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Ingen annan har klagat

  1. ludwig

    Sexig du är

  2. jessica

    Bra skrivet!!

  3. Ros-Mari Edström

    Mycket bra krönika. Lite folkbildning helt enkelt. Beröm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s