Pernilla på vift

Jag sitter på flygplatsen i Barcelona. Jag har varit i min favoritstad över helgen. Helt ensam, av flera anledningar passade det bäst just nu. I vintras var jag på egen hand i London ett dygn och det gav mersmak. Jag har insett att jag gillar att resa med bara mig.
Fördelar med att resa utan sällskap:
Jag märkte direkt på Arlanda att jag var mer uppmärksam på saker och folk omkring mig. På gott och ont. Hörde folks konflikter. Folks gnäll. Sådant man inte märker när man håller reda på barn i säkerhetskontrollen. Men de bra sakerna – underbart att se och höra mer. Kunde t.ex. gå bakom folk och tjuvlyssna utan att bli störd. (Allt för att öva spanska förstås!)

Allting blir billigare. Jösses, en flaska vatten, en maträtt, ett glas vin. Stor skillnad på gånger fyra! Är förvånad över hur lite jag har spenderat. (Är ingen shoppare så väldigt lite har gått åt där). Fick dock ett infall och köpte ett par skor jag aldrig hade köpt hemma. Spanien gör så med mig.

Friheten. Jag bestämmer exakt vad jag vill göra. Det är riktigt grymt för en som är mamma och lärare och lever rätt mycket utifrån andras behov och schema någon annan lagt.

Att jag tvingas träna på att inte vara rädd för att sova själv på hotell. Förr tyckte jag det var hemskt, nu vågar jag till och med släcka lampan MEN blockerar dörren så jag ska höra om någon tar sig in. (Ur brandsäkerhetssynpunkt dumt).

Att jag får mitt enorma ensambehov tillgodosett.

Nackdelarna då? För de finns ju!

Lite tråkigt inte prata så mycket. Jag chitchattar med servitörer, hotellpersonal, tog taxi till ett ställe istället för buss för att få prata lite mer spanska. (Okej, jag är 40 och lite bekväm också).  Kom i samspråk med en äldre kvinna i långa kön på varuhuset. Vi pratade om tålamod. (Hon menar att man får mer ju äldre man blir). När en amerikansk familj igår började prata med mig överöste jag dem med tips om Barcelona och Paris, lite glad att få prata loss…

Att jag överanvänt facebook för att ”prata av mig” om det jag sett och gjort.
Att jag saknar de där hemma. Fast det kan ju aldrig ses som en nackdel!

Utsattheten. Igår åt jag middag sent (som spanjorer gör). På väg hem till hotellet gick jag fel. Jag har bra lokalsinne, har varit i Barcelona många gånger men ändå missade jag. Gick längre än jag skulle ha gjort och var plötsligt på ganska öde gator. Löste det dock genom raska bestämda steg och hyfsad koll på vilket håll och kom tillbaka till hotellet ordentligt. (Med bara en liten omväg).
Hotellet förresten. Vi måste prata om kedjan H10. Så grym! Bodde på den i London, valde den nu i Barcelona tack vare London.

Jag kom till hotellet typ 11 i lördags. Incheck är kl 15. De hjälpte mig med väskan, var ubertrevliga och erbjöd sig ringa när rummet var klart. 13 ringde de. ”Señora Alm, ditt rum är klart.”

Jag kom dit 13:40.

”Du hade beställt ett rum mot torget. (visste jag inte). Vi har uppgraderat dig till ett rum mot trädgården, med egen terrass.”

Och just det. ”Får vi erbjuda dig ett glas cava?”

Och ”Jag hjälper dig upp med väskan för du har ju cavan att bära.”
Sängen var galet skön. Allt rent, fräscht och snyggt. Saknade dock lite krokar… men rekommenderar trots det detta hotell helt!
Hur som. Snart lyfter jag. A Suecia!